Læseudviklingen
Denne guide fortæller om, hvordan barnet kommer godt i gang med læsningen. Den beskriver skolens indledende arbejde med læsning og skrivning i 0., 1. og 2. klasse.
Priser
1-9 ex. 25 kr. pr. stk.
10-19 ex. 22 kr. pr. stk.
20-49 ex. 20 kr. pr. stk.
50-100 ex. 18 kr. pr. stk.
Ordrer tilføjes ekspeditionsgebyr 40 kr. + forsendelse + moms. Tilsendt faktura betales indenfor 7 arbejdsdage.
Bestil på www.annette.klint@laeseraad.dk
Læsning læres trinvis
At lære at læse kan sammenlignes med at bevæge sig op ad en trappe, hvor hvert trin markerer en anderledes måde at læse på."Læsetrappen" har flere trin; men den grundlæggende læsning læres i løbet af de tre første trin, der ikke må forveksles med klassetrin. Nogle børn kommer hurtigt op på trin 3, for andre tager det længere tid; men det er den samme "læsetrappe", alle børnene skal op ad.
Du kan læse mere om de 3 trin nedenfor, og du kan se små videoer til de enkelte trin.
Trin 1: Legelæsning - logografisk læsning
- Barnet læser ord som var de billeder/logoer - barnet pseudolæser.
- Barnet opbygger et lager af upræcise ordbilleder – upræcis, fordi bogstavrækkefølgen ikke betyder så meget.
- Har ingen opmærksomhed på bogstav-lydrelationer.
- Genkender ord ud fra grafiske karakteristika – og kontekst.
- Er følsom overfor skrifttyper + store bogstaver.
https://youtu.be/31HvMnA0YHM
Trin 2: Alfabetisk læsning
Overgangen fra trin 1 legelæsningen til trin 2 alfabetisk læsning kræver for de fleste direkte instruktion - i særdeleshed elever i risiko for ordblindhed. Trin 2 volder nemlig ordblinde særlige vanskeligheder.
- Barnet forstår sammenhængen mellem bogstaver og lyd.
- Barnet udnytter bogstavernes standardlyde.
- Har i starten problemer med betingede lyde.
- Kan danne ord ved at sætte bogstavernes lyde sammen til ord (danner syntese).
- Læsningen er langsom.
- Et
lager af præcise bogstavfølger opbygges.
Trin 3: Ortografisk læsning
- Ordlæsningen automatiseres så læsningen bliver mere flydende.
- Barnet genkender mange ord præcist og hurtigt.
- Barnet genkender bogstavmønstre og kan overføre strategien til nye ord (rimstrategi: når jeg kan læse år, kan jeg også læse får, går, står, skår......).
- Barnet kan udnytte og skifte mellem forskellige strategier til at læse nye ord.
- Læsningen bliver uafhængig af kontekst.